Werkplaats Jeroen
Creatieve werkplaats

Vaak gestelde vragen

Kan mijn kind ook eenmalig meedoen, net zoals een bezoek aan bijvoorbeeld een dierentuin?

  • Dat kan. De werkplaats is hier niet echt op gericht, maar het is mogelijk. We werken vooral met vaste groepen kinderen waar de kinderen elkaar leren kennen, vriendschappen ontstaan, kinderen zich steeds meer vaardigheden eigen maken. Wanneer je gewoon één keer mee wilt doen, zoals een uitje naar bijv. Nemo, dan geldt dit als ´losse les´ (zie ´tarieven en voorwaarden´. )
  • Wanneer je uit wilt proberen of vaste deelname interessant voor jouw kind is, dan kun je een proefles aanvragen, zie (zie ´tarieven en voorwaarden´.)


Is het ook leuk om maar voor één keer mee te doen?

  • Ja. De ervaring heeft echter wel geleerd dat je de eerste les nog zoveel moet leren dat dit wel een aardig deel van de tijd inneemt. Denk hierbij aan het leren waar alles staat, hoe je de gereedschappen gebruikt, wat er allemaal te doen is e.d. Vooral in de vakanties doen vaak kinderen eenmalig of enkele lessen mee.
  • Toch is de werkplaats er vooral op ingericht dat kinderen vaker komen dan één keer, omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt. De meeste kinderen komen elke week. In het begin moet je vaak nog leren waar alles staat, welke materialen er zijn, wat je kunt doen. Ook moeten veel kinderen nog leren zagen, boren, meten e.d. De eerste keer is het vaak nog veel leren en vanaf de tweede keer hebben de kinderen al meer basis om echt lekker aan de slag te kunnen gaan.
  • Als kinderen één keer willen komen, dan zoeken we naar iets wat ze willen maken dat waarschijnlijk in één les af te krijgen is. Zie de aparte pagina met wat voorbeeldwerkstukken die redelijk snel te maken zijn.


Mijn kind komt voor de eerste keer. Hoe gaat ´t in zijn werk?

  • De eerste keer krijg je altijd eerst een uitleg over hoe het werk met het pakken van de materialen, waar de gereedschappen staan e.d.
  • Daarna kiezen de kinderen uit een aantal voorbeeldwerkstukken wat zij zelf willen maken. Deze werkstukken zijn allemaal redelijk snel te maken, worden door veel kinderen leuk gevonden en je oefent er veel vaardigheden mee, zoals afmeten, boren, zagen, lijmen.
  • De kinderen kijken rond tijdens het maken van dit werkstukje en meestal hebben ze dan al een idee wat ze erna willen doen. Dit kan het uitvoeren van een eigen plan zijn of ander voorbeeldwerkstukje, dat al iets ingewikkelder is. Als ze voor een eigen plan willen gaan, dan onderzoeken we met elkaar of dat ook al haalbaar is.


Klopt het dat ieder kind met iets anders bezig is? Krijgen ze geen les?

  • De ervaring heeft geleerd dat het ´t fijnst werkt als kinderen met hun eigen werkstukken aan de slag gaan. Niet zozeer voor mij als leerkracht/begeleider, want als iedereen met hetzelfde bezig zou zijn, zou dat veel simpeler zijn. Dat werkt echter niet, bijvoorbeeld omdat er kinderen van allerlei leeftijden zijn, maar ook dat er kinderen zijn die er vanaf het begin al bij zijn en dus al veel ervaring hebben en lekker met hun eigen werkstukken door willen gaan.
  • Als er een nieuwe machine, gereedschappen of nieuwe materialen in de werkplaats bij zijn gekomen, laat ik dat meestal even aan de hele groep zien en laat ook zien hoe je het gebruikt. Ook laat ik geregeld aan het begin van een les een nieuw voorbeeldwerkstuk, een techniek of stuk gereedschap zien. Kinderen laten ook aan elkaar zien waar ze mee bezig zijn, wat vaak heel enthousiasmerend werkt.


Hoe leren de kinderen dan nieuwe dingen?

  • De kinderen leren vooral door uit te proberen, naar elkaar te kijken en door individuele hulp te vragen en krijgen. Veel kinderen leren vooral door naar anderen te kijken en het vervolgens zelf uit te proberen. Veel kinderen vinden het ook erg leuk om elkaar te helpen, wat voor beide partijen heel zinvol is.
  • Ik ben er om kinderen te helpen daar waar ze nieuwe vaardigheden willen leren, of waar ik denk dat het handig is om iets te leren ´hoe het wellicht handiger kan´. (Bijvoorbeeld: een kind gebruikt een grote handzaag voor het zagen van een klein plankje. Dan kan ik bijvoorbeeld het gebruik van een figuurzaag aanraden en laten zien hoe je daarmee kunt werken.)
  • ´Fouten maken mag´ staat echter hoog in het vaandel in de werkplaats. Ik geloof er sterk in dat het heel goed werkt om kinderen eerst een beetje te laten aanmodderen, uitproberen, ontdekken hoe ze een bepaalde uitdaging aan willen gaan, hoe ze bijvoorbeeld twee stukken hout aan elkaar kunnen bevestigen. Ik duik er dan niet direct bovenop om te laten zien hoe het naar mijn idee wel zou moeten, maar laat het ze eerst uitproberen.
  • Van dit uitproberen leren ze ontzettend veel. Niet alleen wat niet handig is, maar ook mogelijkheden die wellicht bij een ander werkstuk wel van pas kunnen komen.


Wordt er veel samengewerkt?

  • Dat is een beetje afhankelijk van de groep. In groepen waar de kinderen elkaar goed kennen, wordt meer samen gewerkt. Nu er meer vaste groepen ontstaan, zie je ook ontstaan dat kinderen vaker met elkaar ´iets´ gaan doen, bijvoorbeeld dat een groepje ervoor kiest om meubels voor het ´dorpshuis´ (ons poppenhuis) te gaan maken, of dat meerdere kinderen huisjes van gipssteentjes gaan maken, met fimo-klei allerlei dingen gaan maken of samen bijvoorbeeld met een bouwwerk aan de slag gaan.
  • Sommige kinderen werken graag samen aan één werkstuk, maar de meeste kinderen vinden het vooral leuk om aan hun eigen werkstuk te werken én kunnen het leuk vinden als er meer kinderen met hetzelfde onderwerp bezig zijn, bijvoorbeeld het maken van een flipperkast.
  • Je ziet ook steeds meer dat kinderen samenwerken aan een bepaald onderdeel van een werkstuk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanleggen van verlichting in een huis, waarbij er samengewerkt wordt met een ander die weet hoe je de verlichting aan kunt leggen.

 


Gaan de lessen in vakanties ook door?

  • Nee, in vakanties zijn er wel geregeld vakantielessen, maar dit wisselt per vakantie.


Voorheen gaf je workshops in de vakanties. Afgelopen vakanties niet meer. Waarom?

  • Omdat het veel moeite kostte om hier deelnemers voor te vinden. Daar bleven veel van mijn vaste deelnemers weg omdat die lekker door wilden gaan met waar ze mee bezig waren en niet zaten te wachten op een workshop. Tot nu toe was het niet zo succesvol dus.


Is de werkplaats een knutselclub?

  • Ja en nee. Ja: er wordt veel gebouwd, geknutseld, gemaakt e.d.
  • Nee: Het concept is eigenlijk dat het ´knutselen´ een´middel´ is om aan doelen te werken, dat is de opzet geweest bij het opstarten van de werkplaats ->
  • Ieder mens, volwassenen en kinderen hebben doelen, issues, uitdagingen. Grote doelen, kleine doelen, bijvoorbeeld leren omgaan met fouten maken, van tevoren overdenken wat je gaat doen, met aandacht blijven werken enz.
  • Vele jaren heb ik kinderen met dit soort zaken begeleid en merkte steeds dat de meeste kinderen extra  gemotiveerd zijn om aan hun doelen te werken als ze met iets bezig zijn wat ze leuk vinden. Geen grote ontdekking, maar wel relevant wanneer je een goed middel zoekt om kinderen gemotiveerd aan hun doelen te laten werken. Knutselen, bouwen e.d. vinden veel kinderen leuk en het is goed in te zetten om aan veel doelen te werken. Een goed middel dus!

Aha, dus mijn kind moet ´doelen´ hebben om mee te mogen doen? (zie vorige vraag)

  • Nee, zeker niet. Veel kinderen komen om een fijne tijd te hebben. Toch hoor ik van veel ouders terug dat hun kind veel heeft aan de lessen, bijvoorbeeld dat het nauwkeuriger gaat werken op school, dat het zelfvertrouwen groeit, dat het plezier krijgt in het maken van foutjes daar waar het voorheen alles krampachtig goed wilde doen.

Stel dat het voor mijn kind wel relevant is om aan een doel te werken (of school geeft aan dat het goed is om eraan te werken.) Hoe gaat dat dan in z´n werk?

  • Ouders geven dit meestal aan in de contacten voorafgaand aan de lessen, per app, mail of persoonlijk contact. Soms komt het ook naar voren wanneer een kind al een tijdje meedoet.Dan kunnen hier afspraken over gemaakt worden.
  • Het is echter geen therapie! Ik ben geen therapeut en wil mij ook niet als zodanig profileren. Ik heb ervaring in het werken aan doelen met kinderen en vind het zinnig en leuk om die kennis in te zetten, maar voor serieuze problemen is het advies om professionele hulp in te schakelen.

Hebben we dan ook oudergesprekken zoals op school?

  • Nee, het is geen therapie, school o.i.d. Wel kunnen we soms contact hebben over de voortgang e.d., maar (uitgebreide) overlegmomenten zitten niet bij de prijs inbegrepen.


Binnenkort op deze pagina:

Begeleid je ook kinderen individueel? Bijvoorbeeld kinderen die niet naar school kunnen of die extra ondersteuning nodig hebben?

Is het mogelijk om met een groepje een privéles af te spreken?

Wanneer starten de lessen voor volwassenen?

Verjaardagspartijtjes, doe je daar ook aan?


Al die apparaten, brr, spannend. Is dan niet gevaarlijk?

  • Mogen alle kinderen alle apparaten gebruiken?


Mijn kind vindt het spannend om te gaan...

Mijn kind vindt het moeilijk om fouten te maken en wil het daarom bij voorbaat al niet proberen.

Mijn kind is eigenlijk niet creatief, maar ik wil het zo graag stimuleren en wil dat hij zo graag mee gaat doen...


Mijn kind heeft inmiddels 10+ werkstukken thuis staan. Het staat vol! Is per ongeluk ´laten vallen´ een goed idee?



Is de werkplaats een goed alternatief voor de naschoolse opvang?

Hoe gaat het als je zelf ziek bent/er niet kunt zijn?

Ik heb spullen over die misschien wel handig zijn voor in de werkplaats om te gebruiken. Heb je interesse?


Geef je ook lessen op school?

Ben je in te huren om op locatie les te geven? 

Stuur je bouwpakketjes op? (Wat een leuke werkstukken, maar wij wonen te ver weg.)

Dit is een pagina ´in aanbouw´, er volgt dus nog meer.


Heb je een vraag die hier nog niet beantwoord is? Stuur ´m op!

















 
 
 
 
E-mailen
Map
Info
Instagram