Wie ben ik
Al zo´n 25 jaar ben ik verbonden aan het basisonderwijs. Eerst als groepsleerkracht op de Bos en Vaartschool in Haarlem, waarna ik overgestapt ben naar het speciaal onderwijs (van Gilseschool). Vervolgens ben ik als ondersteuner aan de slag gegaan op de Zonnewijzer, ook in Haarlem, waar ik o.a. leerlingbegeleiding en plusklassen heb gedaan.
Inmiddels ben ik al vier jaar voor mezelf bezig, met de opgedane kennis en ervaring in mijn rugzak om kinderen leuke, maar ook uitdagende ervaringen op te laten doen, waarbij, in overleg met ouders, eventueel geoefend kan worden met vaardigheden die verder gaan dan alleen het maken van een techniekwerkstuk.
Sinds bijna vier jaar ben ik ook weer werkzaam op een (Vrije)school, de Rudolf Steinerschool. In beginsel met diverse taken zoals het begeleiden van leerlingen en een leerkracht, RT, klassen overnemen en de noodopvang tijdens de lockdown/coronamaatregelen en in 2021 ben ik gestart als leerkracht houtbewerking op de Rudolf Steinerschool, locatie Duitslandlaan. Het zelfstandig ondernemerschap vind ik heel leuk, uitdagend, waardevol, maar ik mistte ook het werken in een team, het samen ergens voor gaan, met en van elkaar leren en heb toch ook gemerkt dat ik het ´schoolleven´ gewoon fijn vind (naast de werkplaats.)
Ook om die reden geef ik sinds de herfst van 2022 één dag per week techniekles op de Dumontschool, een SBO-school in Haarlem, waar ik ook elke keer weer met groot enthousiasme ontvangen word en met super enthousiaste kinderen aan het werk ben!
Visie
Vanuit een veilige basis ontstaat de wil tot ontplooiing.
Kinderen worden geboren met een wil tot ontwikkeling, een wil om te leren. Niet zelden verdwijnt deze wil op sommige of meer vlakken. Vaak roert ´onzekerheid´ met een flinke lepel in de pap. Door veel aandacht te besteden aan een prettige, veilige plek om te zijn, ervaren kinderen de rust om weer nieuwe dingen aan te gaan, uitdagingen op te zoeken en te leren omgaan met bijvoorbeeld het maken van fouten, gewoon omdat ze weten dat ´fouten maken mag´.
Doorzetten loont!
Mijn ervaring van afgelopen jaren is dat veel kinderen bij techniekwerkstukken meer dan gemiddeld gemotiveerd zijn om door te zetten, gewoon, omdat het zo leuk is om iets maken waarvan je graag wil dat het lukt!
Techniek is hiermee een middel geworden om tot een ontwikkeling te komen die veel verder kan reiken dan alleen een beetje meten, zagen, boren, schroeven en waarschijnlijk ook een positieve invloed heeft die groter bereik heeft dan alleen het technieklokaal.
Zin in leren
Naast mijn kennis van en ervaring met het werken met kinderen met vele leerbelemmerende omstandigheden, heb ik afgelopen jaren voor mezelf ontdekt dat werken met kinderen die de motivatie tot leren een beetje verloren zijn, mij goed ligt. Door met elkaar te zoeken naar interessante leerstof en geschikte werkvormen lukt het kinderen vaak weer om tot leren te komen. Techniekopdrachten lenen zich hier bijvoorbeeld voor, maar ook bijvoorbeeld het meer theoretisch programmeren of juist uitdagend rekenwerk kunnen zeer geschikt zijn!
Familiehulp
Mijn twee kinderen zijn geregeld ook in de werkplaats te vinden, al dan niet met vriendjes, wat naast leuke ervaringen ook helpend is om m.b.v. hun feedback en mijn observaties het concept verder te versterken! Mijn vrouw, ook werkzaam in het basisonderwijs, helpt mij naast meedenken over nieuwe concepten, activiteiten e.d., o.a. met het meedenken over de inrichting van lokaal, om zo een mooie balans tussen een ´man cave´, geordend klaslokaal en een beetje huiselijk sfeer te krijgen (en te houden :-).
Heb je vragen, opmerkingen, suggesties? Laat het via het contactformulier weten!
Hopelijk tot snel!
Jeroen
Voor de aanstelling op school, als baan naast de werkplaats moest ik een nieuwe VOG-verklaring aanvragen, voor de geïnteresseerde hieronder geplaatst.