Werken aan techniekwerkstukken
Werken aan techniekwerkstukken vinden de meeste kinderen erg leuk. Naast leuk is het ook erg zinnig en niet alleen om technische vaardigheden te oefenen. Ook leren plannen, doorzetten, precies werken, keuzes maken, creatief vormgeven, oplossingen bedenken, werken volgens een plan, evalueren, rekening houden met anderen en opruimen zijn zomaar wat zaken die aan de orde komen.
Naast lekker bouwen is het voor veel kinderen ook een plek waar ze andere kinderen leren kennen die ervan houden om te ontdekken, projecten uit te denken en dingen uit te proberen, werkstukken te maken. Zeker wanneer kinderen vaker komen, is te zien dat ze elkaar leren kennen en ontstaan er vaak uitwisselingen van ideeën. De meeste kinderen houden er van om aan een eigen werkstuk te werken, maar is steeds meer te zien dat ze elkaar inspireren en met elkaar naar oplossingen zoeken om wat ze in gedachten hebben ook echt uit te kunnen voeren.
De werkplaats is voor iedereen geschikt, zeker vanaf 9,5 jaar. (zie de minimumleeftijden op het rooster op de homepage. Toch zie je vooral twee groepen kinderen die vaak de lessen bezoeken. Veelal komen kinderen die erg van bouwen en knutselen houden en er komt een grote groep kinderen die erg van ´uitvinden´ houdt, kinderen die het leuk vinden om uitdagingen aan te gaan, een idee in hun hoofd hebben en willen proberen dat ontwerp om te zetten in een fysiek werkstuk.
Hoe gaan we te werk?
Stappenplan
Hoewel we geen strak stappenplan doorlopen m.b.t. een keuze van werkstuk, is er wel een bepaalde werkwijze om een geschikt project/werkstuk te kiezen.
Wanneer kinderen voor het eerst komen, gaan de kinderen in de meeste gevallen aan de slag met een relatief eenvoudig werkstukje. Dit werkstukje is in betrekkelijk korte tijd te maken, waarbij veel vaardigheden zoals kiezen van materiaal, meten, zagen, lijmen en boren worden geoefend. De ervaring leert dat kinderen in de tijd dat ze hiermee bezig zijn ideeën krijgen over wat ze erna willen gaan doen. Zie de foto´s hieronder voor wat voorbeeld-startopdrachten.
Het vervolg
Hierna kiezen de kinderen voor een vervolgwerkstuk. Afhankelijk van leeftijd, vaardigheid, aantal lessen dat ze zullen komen, zoeken we een geschikt werkstuk. De meeste werkstukken vergen meer dan één les om af te krijgen. Zodoende kunnen kinderen bij een proefles nog een klein werkstukje maken en kunnen kinderen die vaker zullen komen al kunnen kiezen voor een werkstuk dat langer dan één les zal duren.
Een globale indeling. Kinderen kiezen voor:
- Een geheel eigen ontwerp, werken hun eigen plan uit.
- Maken (globaal) een voorbeeld uit en kunnen deze verder uitbreiden naar eigen inzicht.
- Een werkstuk uit de fysiek aanwezige voorbeeldenmap en nemen dit als uitgangspunt voor hun eigen werkstuk.
- Een van de vele werkstukken die ik op pinterest verzameld heb.
- Een bouwpakket waarbij de kinderen a.d.h.v. een handleiding en bijbehorend materiaal een werkstuk maken.
Uitwerking indeling:
Ad 1.: Kinderen komen vaak met ideeën over wat ze willen. Dit is dus mogelijk. I.v.m. de beperkte ruimte werken we wel vaak aan ´handzame´ werkstukken. Voor zaken als het bouwen van bijvoorbeeld een zeepkist is deze werkplaats niet geschikt.
Ad. 2: In het lokaal op op de gang staan vele werkstukken die nagebouwd of als inspiratie gebruikt kunnen worden.
Ad. 3: In de map staan foto´s van werkstukken die de kinderen als voorbeeld kunnen gebruiken.
Ad. 4: Op pinterest heb ik inmiddels meer dan 500 inspirerende voorbeelden verzameld, die als uitgangspunt gebruikt kunnen worden.
Ad. 5: Sommige kinderen vinden het leuk om met een pakket te werken. De kinderen krijgen een handleiding en een zakje materiaal, waarbij de bedoeling is dat ze de handleiding exact volgen. Dit vraagt vaak wat doorzettingsvermogen en wil om zo´n werkstuk succesvol af te maken, vaak is het lastiger dan kinderen in eerste instantie inschatten. De beloning van een mooi werkstuk dat er meestal mooi uitziet en grappige technische aspecten heeft zoals lampjes, bewegende onderdelen, motortjes e.d. is meestal groot.
Deze werkstukken zijn ook bijzonder geschikt om doorzettingsvermogen, nauwkeurig werken en andere vaardigheden m.b.t. ´leren leren´ te oefenen.
Hieronder staan voorbeelden van werkstukken, waarbij een globale ordening van eenvoudig tot complex nagestreefd is. Dit is echt globaal. Meer (recente) foto´s van werkstukken zijn op de fotopagina te vinden.